به وب سایت ویکی کمپرسور،مرجع تخصصی معرفی انواع کمپرسور باد در ایران خوش آمدید

051-38518529

بهترین پمپ باد برای نقاسی کدام مدل است؟

پمپ باد برای نقاشی
3.4/5 - (11 امتیاز)

بزرگ‌ترین سوال هر نقاشی این است که آیا می‌توان در حین افزایش سرعت، کیفیت رنگ آمیزی را نیز افزایش داد ؟ اگر هنوز از قلم مو و غلتک برای نقاشی و رنگ آمیزی استفاده می‌کنید لازم است تا یک قدم رو به جلو برداشته و یک کمپرسور هوا و پیستوله یا همان اسپری گان رنگ تهیه نمایید.

رنگ آمیزی با کمپرسور هوا نه تنها سرعت کار شما را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند باعث افزایش کیفیت رنگ آمیزی شما نیز بشود. با این حال لازم است تا کمپرسور هوا و ابزار مناسبی برای اینکار انتخاب کنید چراکه در غیر این صورت با مشکلات فراوانی روبرو خواهید شد. در این مقاله تمامی نکات لازم برای خرید کمپرسور هوا و ابزار مناسب مورد نیاز جهت رنگ آمیزی را توضیح خواهیم داد.

کمپرسور هوا برای رنگ آمیزی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

وقتی صحبت از کمپرسور هوای رنگ آمیزی می‌شود منظورمان کمپرسور هوایی نیست که ذاتا برای رنگ آمیزی ساخته شده باشد. بلکه منظورمان کمپرسور هوایی می‌باشد که برای رنگ آمیزی مناسب بوده و کار رنگ آمیزی ما را به خوبی پیش ببرد.

تمامی کمپرسورهای هوا با بهره گیری از یک منبع انرژی، هوا را فشرده سازی کرده و درون مخزن ذخیره می‌کنند. این هوای فشرده کاربردهای بسیار فراوانی دارد که یکی از این کاربردها، رنگ آمیزی می‌باشد. هر کمپرسوری قادر به تولید هوای فشرده با فشار خاصی است و همین موضوع باعث شده تا رنگ آمیزی با هر کمپرسور هوایی میسر نشود.

اسپری گان‌های رنگ آمیزی نیاز به حجم و فشار مشخصی هوای فشرده دارند و در این حجم و فشار است که اسپری گان رنگ می‌توان با حداکثر بازده‌اش کار کند. اگر اسپری گان‌های رنگ به هوای فشرده با حجم بالا و فشار کم یا به اختصار (HVLP) نیاز دارند. پس ضروری است که کمپرسور هوایی بیابید که قادر باشد حجم بالایی از هوای فشرده با فشار کم تولید کند تا بتوانید رنگ آمیزی کامل و بی نقصی داشته باشید.

اسپری گان‌های HVLP می‌توانند رنگ را به نرمی بر روی سطح پاشیده و باعث افزایش کنترل رنگ آمیزی می‌شوند. این اسپری گان‌ها نیازمند حجم زیادی از هوای فشرده می‌باشند و از آنجایی که رنگ آمیزی یک فعالیت طولانی و پیوسته می‌باشد، برای تامین این حجم از هوا به کمپرسور هوای نسبتا بزرگی نیاز داریم.

 برای رنگ آمیزی به چه کمپرسور هوایی نیاز داریم ؟

برای تهیه کمپرسور هوای مناسب برای رنگ آمیزی نیاز به بررسی سه فاکتور اساسی داریم. فشار (PSI)، دبی حجمی (CFM) و حجم مخزن.

همانطور که می‌دانید اسپری گان‌های HVLP نیاز به فشار زیادی ندارند اما با این حال لازم است تا مطمئن شویم که کمپرسور هوا بتواند فشار مورد نیاز اسپری رنگ را به راحتی تامین کند و کمپرسور در فشار خواسته شده بتواند بصورت پیوسته هوای فشرده در اختیار ما قرار دهد.

مهم‌ترین فاکتور در انتخاب کمپرسور هوای مناسب برای نقاشی ، دبی حجمی (CFM) کمپرسور می‌باشد. دبی حجمی به معنای مقدار هوای فشرده‌ای است که کمپرسور هوا در هر دقیقه و در فشاری معلوم تولید می‌کند. لازم است تا کمپرسور هوایی انتخاب کنیم که دبی حجمی (CFM) آن بالاتر از دبی حجمی مورد نیاز اسپری گان رنگ‌مان باشد. چراکه عوامل مختلفی وجود دارند که باعث افت فشار و کاهش حجم هوا در حین انتقال هوای فشرده از کمپرسور به ابزارمان می‌شوند. در نتیجه اگر فشار و دبی حجمی کمپرسور را برابر با فشار و دبی حجمی مورد نیاز اسپری رنگ تنظیم کنید، رنگ آمیزی شما دچار مشکل شده و سطوح رنگ آمیزی به خوبی پوشش‌دهی نمی‌شوند.

در نهایت نیز با یاد داشه باشید که برای رنگ آمیزی با کمپرسور هوا نیازمند جریان پیوسته‌ای از هوای فشرده هستیم. در نتیجه لازم است تا از کمپرسوری با مخزن بزرگ استفاده کنیم تا در خلال رنگ آمیزی خود دچار کمبود هوای فشرده نشویم.

نکته مهم این است که اگر شلنگ هوا دچار نشتی شود متوجه این موضوع نشوید،هوای فشرده زیادی از بین خواهد رفت  همچنین کمپرسور باد باید مدت زمان خیلی زیادی را کار کند تا بتواند این هوای از بین رفته را جبران کند.پس همیشه لوازم را تست کنید و سپس شروع به کار کردن نمایید.

برای رنگ آمیزی با کمپرسور هوا به چه مقداری دبی حجمی (CFM) نیاز داریم ؟

مقدار دبی حجمی مورد نیاز اسپری گان‌ها متفاوت است و همانطور که انتظار می‌رود، اسپری‌های کوچک‌تر نسبت به مدل‌های بزرگ‌تر به دبی حجمی کمتری نیاز دارند. برای اسپری گان‌هایی که به دبی حجمی 10 CFM و کمتر نیاز دارند، کمپرسور هوایی با دبی حجمی حداقل 12 CFM را پیشنهاد می‌کنیم. هر چند ممکن است افراد حرفه‌ای به کمپرسوری با دبی حجمی بیشتر نیاز داشته باشند.

بطور کل برای تعیین دبی حجمی مورد نیازتان لازم است تا دبی حجمی مورد نیاز اسپری رنگ خود را پیدا کرده و سپس کمپرسوری تهیه نمایید که بتواند حداقل 20 درصد بیشتر مقدار دبی حجمی مورد نیاز اسپری رنگ شما را تامین کند. برای مثال اگر اسپری رنگ شما به 15 CFM هوای فشرده نیاز داشت، کمپرسور شما باید حداقل 18 CFM هوای فشرده تولید کند.

برای رنگ آمیزی با کمپرسور هوا به چه مقداری فشار (PSI) نیاز داریم ؟

همانند آنچه درباره دبی حجمی گفته شد، برای پیدا کردن فشار مورد نیازمان لازم است تا مقدار فشار مورد نیاز اسپری رنگ‌مان را پیدا کنیم. اسپری‌ گان‌های HVLP معمولا به فشاری بین 25 PSI الی 30 PSI نیاز دارند و در برخی از اسپری گان‌های قوی‌تر و کاربردهای سنگین‌تر ممکن است این مقدار تا 40 PSI نیز افزایش یابد.

نحوه رنگ آمیزی با کمپرسور هوا و اسپری رنگ :

اگر تا به حال تنها با قلم مو و غلتک رنگ آمیزی کرده باشید، این سوال برایتان پیش می‌آید که نحوه رنگ آمیزی با اسپری رنگ چگونه است ؟

بگذارید بریتان توضیح دهیم. در ابتدا نیاز به فراهم کردن ابزار و وسایل مورد نیاز برای رنگ آمیزی اسپری هستید. این ابزار و وسایل عبارتند از :

  • تجهیزات ایمنی چون عینک، دستکش و ماسک تنفسی
  • کمپرسور هوای مناسب برای پیسوله شما
  • شیلنگ
  • متعلقاتی چون فیلتر و رگلاتور یا تنظیم کننده

پروسه رنگ آمیزی نیز به این گونه است :

  • تجهیزات ایمنی خود را برای استفاده آماده کنید
  • پیستوله خود را از طریق شیلنگ و اتصالات به کمپرسور هوا متصل کنید
  • یک بار مقدار CFM تولیدی کمپرسور را بررسی کنید
  • رنگ و حلال خود را با نسبت داده شده ترکیب کنید
  • الگوی پاشش رنگ اسپری را بر روی یک تکه مقوا تست کنید. در اکثر پیستوله های رنگ، الگوی پاشش رنگ توسط یک پیچ یا اهرم در کنار اسپری گان(پیستوله) قابل تنظیم است.
  • لایه اول رنگ آمیزی خود را شروع کرده و پس از کامل شدن پوشش دهی صبر کنید تا رنگ کاملا خشک شود (12 الی 24 ساعت). سپس لایه دوم رنگ آمیزی خود را شروع نمایید.

 چک لیست اسپری رنگ و کمپرسور هوا : 

تا این قسمت کار از اهمیت دبی حجمی (CFM) و حجم مخزن برای عملکرد درست اسپری رنگ و جلو رفتن کارتان مطلع شدید. چنانچه دبی حجمی و حجم مخزن کمپرسور خود را به خوبی انتخاب کرده باشید مشکلی از بابت این مسائل ندارید اما باز ممکن است با فشار هوا به مشکلاتی بر بخورید.

چنانچه کیفیت رنگ آمیزی اسپری رنگ شما چندان خوب نیست و نمی‌دانید کجای کار شما اشکال دارد، به چک لیست زیر توجه نمایید.

1 – شیلنگ هوا چقدر باریک است ؟

شیلنگ هوای باریک و بلند یکی از اصلی‌ترین دلایل افت فشار می‌باشد. قطر داخلی و طول شیلنگ خود را بررسی کنید و از مناسب بودن اندازه آن اطمینان حاصل کنید. هرچه قطر داخلی شیلنگ کوچک‌تر باشد، هوای کمتری از آن عبور کرده و در نتیجه افت فشار درون آن نیز بیشتر می‌شود. برای مثال اگر از یک شیلنگ با قطر داخل 3/8 اینچ استفاده کنید، افت فشار در طول شیلنگ شما بسیار کمتر از زمانی است که از شیلنگی با قطر داخلی 5/16 استفاده کنید.

بطور کل برای اسپری گان‌ها HVLP، شیلنگ‌هایی با قطر ¼ اینچ و بیشتر توصیه می‌شود. شیلنگ‌هایی که قطر بیش از 5/16 اینچ دارند، باید دبی حجمی مورد نیاز ابزار را تامین کنند. در نتیجه می‌توان نتیجه گرفت که قطر بیشتر شیلنگ الزاما به معنای بهتر بودن آن نیست. همیشه از شیلنگ با قطر مناسب استفاده نمایید. تنها زمانی از شیلنگ‌ها قطور تر استفاده کنید که چاره‌ای جز استفاده از شیلنگ هوای بلند ندارید. بدین گونه می‌توانید افت فشار را مدیریت کنید.

همواره تا جای ممکن از شیلنگ‌های کوتاه‌تر استفاده نمایید. اگر کمپرسور شما از اسپری رنگ‌تان فاصله زیادی دارد به جای استفاده از شیلنگ بلند، کمپرسور را به اسپری خود نزدیک کنید.

2 – قطع کن سریع :

قطع کن سریع به اتصالاتی می‌گویند که اتصال و قطع ابزار پنوماتیک به شیلنگ هوا و کمپرسور را سریع‌تر و آسان‌تر می‌سازد. این اتصالات جایگزین اتصالات (کانکتور) معمولی شده و برای کسب و کارهایی که به صورت مداوم نیازمند تعویض ابزارهای متصل به کمپرسور هستند، کاربرد دارد. استفاده از این اتصالات باعث صرفه جویی شدن زمان در این کسب و کارها خواهد شد. اما این اتصالات موانعی در برابر جریان هوا بوده و باعث افت فشار خواهند شد.

این اتصالات بسته به طراحی و نوعشان می‌توانند افت فشاری تا 25 PSI ایجاد کنند. پس لازم است که در زمان استفاده از این اتصالات توجه فراوانی داشته باشیم و در صورت عدم نیاز به آنها از اتصالات (کانکتور) قدیمی و معمولی استفاده کنیم.

اصلی‌ترین دلیل افت فشار در اتصالات قطع کن سریع، قطر بسیار کم قسمت مادگی آنها است. قطر کم این قسمت باعث ایجاد افت فشار زیادی می‌شود. پس برای رفع این مشکل از اتصالات قطع کن سریعی استفاده کنید که قطر مادگی بزرگ‌تری داشته باشند.

همچنین اگر در طول روز کمتر از 3 بار اسپری رنگ خود را از شیلنگ جدا می‌کنید، بهتر است که به جای قطع کن سریع از اتصالات معمولی استفاده کنید.

3 – آیا رگلاتور کمپرسور باد به خوبی عمل میکند ؟

وظیفه رگلاتور یا تنظیم کننده، تنظیم دقیق فشار و جریان هوا پیش از ورود به پیستوله می‌باشد. با این حال رگلاتورها گاها باعث ایجاد افت فشار و کاهش جریان می‌شوند. دو نوع رگلاتور برای اسپری گان‌ها وجود دارد، رگلاتور دیواری و رگلاتور متصل به اسپری گان.

رگلاتورهای دیواری بزرگ، فشار هوا را بسیار بهتر کنترل کرده و افت فشار در آنها بسیار کم است. رگلاتور فشار اسپری گان‌ شما باید بتواند هوا را به اندازه کافی به اسپری گان برساند. پس همانطور که مشاهده کردید، یکی از مواردی که می‌تواند با ایجاد افت فشار و کاهش جریان باعث عملکرد نادرست اسپری رنگ شود، رگلاتور فشار نامناسب است.

4 – مشخصات عملکردی سیستم کمپرسور هوا چیست ؟

برای رنگ آمیزی با کمپرسور هوا نیاز به کمپرسوری دارید که مشخصات و ویژگی‌های داشته باشد. از مهم‌ترین این ویژگی‌ها می‌توان به پاک بودن هوای فشرده تولید شده توسط کمپرسور و عدم وجود رطوبت در آن اشاره کرد. کمپرسورهای اویل فری یا بدون روغن می‌توانند هوای فشرده کاملا پاک و عاری از روغن را در اختیار پیستوله شما قرار دهند. همچنین لازم است تا کمپرسور دبی حجمی، فشار و حجم مخزن مناسبی داشته باشد. همانطور که مشاهده کردید موارد مختلفی چون شیلنگ کم قطر، قطع کن سریع و رگلاتور می‌توانند بر روی دبی حجمی و فشار هوا تاثیر بگذارند. پس الان برای شما مشخص شد که چرا گفتیم کمپرسور هوایی انتخاب کنید که فشار و دبی حجمی بالاتری نسبت به فشار و دبی حجمی مورد نیاز پیستوله رنگ‌تان داشته باشد.

برای تمیز نگهداشتن هوا لازم است تا مخزن هوای کمپرسور به صورت دوره‌ای تمیز و خشک شده و فیلترهای پیسوله نیز قبل و بعد از استفاده بررسی شوند.

فراموش نکنید که پیستوله برای عملکرد درست و عدم انسداد نیازمند این است که پس از هربار استفاده تمیز شود. برای تمیز کردن اسپری گان خود می‌توانید از کیت‌های تمیز کننده و برس‌های فرچه‌ای کوچک استفاده نمایید.

جمع بندی :

با اینکه خرید وسایل و تجهیزات لازم برای شروع رنگ آمیزی با کمپرسور هوا نسبت به قلم مو و غلتک گران‌تر است اما رنگ آمیزی به این شیوه باعث صرفه جویی بسیار زیادی در وقت و زمان شما خواهد شد. در نتیجه استفاده از این متد برای رنگ آمیزی برای شما بصرفه‌تر بوده و در نهایت باعث افزایش سود خالص شما خواهد شد.

البته این اتفاقات به شرطی رخ می‌دهد که از یک کمپرسور هوای مناسب استفاده کرده و نکات و مواردی که برای کاهش میزان افت فشار گفته شد را رعایت کنید.

با توجه به نوع رنگ آمیزی اقدام به خرید پمپ باد نمایید.

  • مثلا برای نقاشی ساختمان باید از کمپرسور باد 150 لیتری یا 250 لیتری تسمه ای استفاده کنید.
  • برای استفاده از پیستوله های مینیاتوری و کوچک و برای کارهای خانگی از کمرسور های 25 لیتری تا 50 لیتری بدون صدا استفاده کنید.
  • برای بتون پاشی بهتر است که حداقل از کمپرسور باد 350 لیتری به بالا استفاده کنید.
  • برای رنگ آمیزی مبلمان میتوانید از کمپرسور های باد 150 لیتری پیستونی استفاده کنید.

امیدواریم این مطلب هم مفید بوده باشد.در صورت داشتن هرگونه سوال در پایین همین پست پاسخ داده خواهد شد.

 

3.4/5 - (11 امتیاز)
15 نظر برای "بهترین پمپ باد برای نقاسی کدام مدل است؟" ارسال شده.
  1. محمدصادق گفت:

    سلام خسته نباشید آیا با پیستوله 50 لیتری میتوان خودرو را رنگ نمود ؟
    پشنهادتون چیه ؟ برای استفاده خودم میخوام نه کارگاهی؟

    1. wikiadmin گفت:

      سلام وقت بخیر.اگر کارتون زیاد نیست، بله میشه.فقط مدل کمرپسور باد 50 لیتری سیلندری

  2. مهدی گفت:

    سلام
    واسه نقاشی خودرو سواری چ نوع پمپ باد باید بخریم

    1. wikiadmin گفت:

      سلام دوست عزیز.بستگی داره که کارتون نقاشی هست یا نه؟ اگر کارتون زیاده باید حداقل 150 لیتری تسمه ای استفاده کنید.البته حداقل .اگر نه یک کمپرسور 50 لیتری کوبل هم جوابتون رو میده

  3. عبدالرضا جمالی گفت:

    حرفتون خیلی عالیه

  4. مهدی گفت:

    سلام
    برای نقاشی و رنگ کاری پمپ بادی ۳۰ لیتری جواب میده برای همیشه ،مارک رو اعلام می کنید چه مارکی خوبه

    1. wikiadmin گفت:

      سلام وقت بخیر.خیر حداقل 50 لیتری سیلندری باید تهیه کنید

  5. امید گفت:

    توضیحاتتون مفصل و کامل بود سپاس
    دمتون گرم🙏

  6. موسوی گفت:

    سلام من قصد دارم با استفاده از کمپرسور باد تست فشار سیکل کولر انجام بدم، آیا کمپرسورهای موجود قابل حمل بایستی چند لیتری باشند تا اینکه بتوانم حداکثر ۴۰۰ PSI رو تامین کنه؟ البته اینکه آیا حجم هوای فشرده شده در مخزن توان تولید این میزان فشار ر در مرحله اول یا بتدریج دارد؟

    1. wikiadmin گفت:

      سلام وقت بخیر. با استفاده از موتور های یخچال با قدرت 1/4 اسب هم میتونید تست نشتی کولر رو انجام بدین.اما هیچ نیازی به فشار 400 پی اس ای ندارید. حداکثر فشار مورد نیاز برای تست کولر 250 میباشد. کمپرسور های معمول داخل بازار توانایی تولید هوای فشرده تا 400 پی اس ای را ندارند.

  7. عادل گفت:

    سلام
    می‌خوام یه کمپرسور برای منگنه/میخکوب بادی بگیرم.
    می‌خوام تقریبا جوابگوی پیستوله هم باشه.
    ولی شلغم این نیست بعنوان تفریح بهش نگاه میکنم.
    مشکل هزینه ندارم فقط می‌خوام کوچیک و کم جا باشه.
    بنظرتون ۲۵ لیتری جوابگو هست؟ یا اگه جنس خوب بگیرم ۱۰ لیتری کار راه میندازه؟
    ممنون

    1. wikiadmin گفت:

      سلام وقت بخیر. برای کار رنگ حداقل باد 50 لیتری انتخاب کنید.البته حداقل.چون پیسوله خیلی هوا مصرف میکنه. اگر میخواین ارزونتر بشه مدل سیلندری .اگر مشکل هزینه نیست مدل های اویل فری تهیه کنید

  8. عباسی گفت:

    سلام و درود من نقاشم و بیشتر دیوار مدارس با حجم نسبتا بالا رو رنگ و نقاشی میکنم واسه اولین بار میخام با پیستوله کار کنم ولی تو خریدش موندم بس که مدل ها و کارایهای مختلفی دارن
    لطفا راهنماییم کنید که چه پمپی و چه نوع پیستوله ای بخرم که جواب بده و به نوعی مکمل همدیگه باشن. سپاسگذارم🙏

    1. wikiadmin گفت:

      سلام وقت شما بخیر. اگر کارتون زیاده باید کمپرسور باد 150 لیتری تسمه ای انتخاب کنید. حداقل باید این مدل باشه تا جوابگوی نیازتون باشه

  9. حمید گفت:

    سلام .من درب ساختمان رنگ میکنم سیار هستم ایا میتوانم از پمپ باد ۵۰لیتری بدون صدا استفاده کنم .جواب میدهد واز از نظر کیفیت چطوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.