به وب سایت ویکی کمپرسور،مرجع تخصصی معرفی انواع کمپرسور باد در ایران خوش آمدید

051-38518529

کمپرسور باد مناسب برای نساجی و کاربردهای آن

کمپرسو باد برای نساجی
5/5 - (1 امتیاز)

در صنایع مدرن کمپرسورهای باد نقش بسیار پر رنگی را ایفاد می‌کنند تا جایی که می‌توان اتوماسیون‌های صنعتی را تا حد زیادی مدیون نیروی هوای فشرده دانست. صنایع نساجی نیز از کمپرسورهای باد و نیروی هوای فشرده بهره برده و می‌توان کمپرسورهای باد را یکی از مهم‌ترین ملزومات نساجی‌های مدرن معرفی نمود. نیروی هوای فشرده تقریبا در تمامی فرآیندهای نساجی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از دمنده‌ها گرفته تا برش و ریسندگی و حتی در فرآیندهای کنترلی، کمپرسورهای باد نقش موثری را در نساجی‌ها ایفا می‌نمایند.

 

مواردی چون کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات و همچنین افزایش نرخ تولیدات و کیفیت آن‌ها سبب شده تا کمپرسورهای باد مورد توجه نساجی‌های مدرن قرار گرفته و روز به روز نیز به اهمیت آن افزوده شود. با این حال هوای فشرده مورد قبول در صنعت نساجی می‌بایست استانداردهای خاصی را داشته باشد که به طبع هر کمپرسور بادی قادر به تولید آن نیست. در این مقاله به کاربرد کمپرسورهای باد در صنعت نساجی پرداخته و ویژگی‌های یک کمپرسور باد مناسب برای نساجی‌ها را خدمت شما همراهان همیشگی معرفی خواهیم نمود.

کاربرد پمپ باد در صنعت نساجی

کاربرد های کمپرسور باد در نساجی:

اتوماسیون صنعتی سبب شد تا صنایع مختلف بتوانند تولیدات خودشان را همگام با رشد جمعیت و تقاضا، افزایش داده و در کنار آن، هزینه‌های مربوط به تولیدات را کاهش دهند. همچنین رقابتی شدن بازارها باعث شد تا تولیدکنندگان بر سر قیمت تمام شده و کیفیت محصول با یکدیگر رقابت کرده و به طبع صنایعی که رو به اتوماسیون آوردند، در این رقابت پیروز شدند.

صنعت نساجی نیز از دیگر صنایع جدا نبوده و امروزه کمتر نساجی می‌توان یافت که با روش‌های سنتی و بدون استفاده از نیروی هوای فشرده، تولیدات بالایی داشته باشد. از کاربردهای اصلی کمپرسورهای باد در نساجی‌ها می‌توان موارد زیر را بر شمرد.

  • ریسندگی و پاک‌سازی منسوجات
  • بافندگی منسوجات
  • ماشین‌های چاپ
  • تولید الیاف‌های مصنوعی نیمه جهت و تمام جهت
  • دستگاه‌های برش
  • ماشین‌های دوک‌پیچی
  • واحدهای بافت و افزودن جزئیات به منسوجات
  • واحدهای رنگ‌رزی
  • تمیز نمودن و پاک‌سازی محصولات
  • خشک کردن منسوجات
  • پراکنده کردن گرد و غبار
  • اختلاط مایعات
  • واحدهای کنترلی

موارد بالا نمونه‌هایی از کاربردهای کمپرسورهای باد و سیستم هوای فشرده در صنایع نساجی می‌باشد.

مزایا م عایب کمپرسور باد در نساجی

مزایا و معایب استفاده از کمپرسورهای باد در نساجی:

یکی از مطرح‌ترین سوالات، مزایا و معایب استفاده از کمپرسورهای باد در صنایع نساجی و پوشاک می‌باشد. بطور کل مزایای استفاده از نیروی هوای فشرده در صنایع نساجی در صورت استفاده صحیح، بسیار بیشتر از معایب آن می‌باشد. هرچند فراموش نکنید که در صورت استفاده نادرست از کمپرسورهای باد و عدم نگهداری و تعمیرات از آن‌ها، ممکن است با مشکلات زیادی روبرو شوید.

 

مزایای کمپرسور باد مخصوص نساجی

مزایای استفاده از کمپرسورهای باد نساجی به شرح زیر می‌باشد.

1 – کاهش هزینه‌ها: استفاده از کمپرسورهای باد در نساجی‌ها، هزینه‌های تولید را کاهش داده و باعث کاهش هزینه تمام شده تولیدات خواهد شد. همچنین بهره‌گیری از هوای فشرده در فرآیند تولید سبب کاهش دشواری‌های تولید خواهد شد.

2 – افزایش بهره‌وری: استفاده از نیروی هوای فشرده و ابزارهای پنوماتیک سبب افزایش سرعت تولیدات شده و همچنین به دلیل طول عمر بالای تجهیزات پنوماتیک و خطای پایین آن‌ها، سبب افزایش بهره‌وری نساجی‌ها خواهد شد.

3 – کاهش زباله‌ها و ضایعات: بهره‌گیری از کمپرسورهای باد در نساجی سبب می‌شود تا پرتی‌های کار کاهش پیدا کرده و زباله کمتری تولید شود که خود باعث مدیریت بهتر مواد اولیه و درنتیجه، افزایش سودآوری واحد تولیدی می‌شود.

4 – کاهش هزینه‌های پیش‌بینی نشده: استفاده از ابزارها و تجهیزات پنوماتیک باعث کاهش هزینه‌های پیش‌بینی نشده چون هزینه تعمیرات ناشی از خرابی‌ها و یا ضرر و زیان‌های ناشی از توقف خط تولید خواهد شد.

بطور کل استفاده از کمپرسورهای باد در صنعت نساجی باعث می‌شود تا کارفرمایان نظارت بیشتر و بهتری بر روی روند انجام کار و مدیریت تولیدات و هزینه‌ها داشته و در کنار افزایش کیفیت محصولات تولیدی بتوانند تولیدات خود را افزایش داده و دید بهتری نسبت به آتیه صنعت خود داشته باشند.

معاییب کمپرسور باد در نساجی

از معایب استفاده از کمپرسورهای باد نساجی نیز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

1 – مصرف بالای انرژی: بعضی از مدل های کمپرسور باد مصرف انرژی زیادی داشته و مقدار زیادی از انرژی دریافت شده را به گرما تبدیل می‌نمایند. در واقع بخش کمی از انرژی داده شده به کمپرسورهای باد صرف فشرده‌سازی هوای فشرده می‌شود. این موضوع شاید به خودی خود عاملی منفی بنظر برسد اما در عوض کمپرسورهای باد، جریان تولیدات بدون وقفه را تضمین می‌نمایند.

2 – نگهداری و تعمیرات: واحدهای هوای فشرده برای ثابت ماندن بازده و کارایی خود نیازمند نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه می‌باشند. چنانچه یک واحد تولیدی نسبت به نگهداری و تعمیرات کمپرسورهای باد و سیستم هوای فشرده خود بی‌توجه باشد، احتمال خرابی تجهیزات و یا کاهش کیفیت محصولات تولیدی انتظار می‌رود.

ویژگییهای کمپرسور باد مناسب نساجی

ویژگی‌های کمپرسور باد مناسب برای نساجی‌ها و الزامات سیستم هوای فشرده:

همانطور که می‌دانید کمپرسورهای باد انواع و اقسام مختلفی داشته که هرکدام از آن‌ها، نیازهای خاصی را رفعع کرده و برای کاربردهای مشخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نساجی‌ها لازم است تا از هوای فشرده پاک، تمیز و بدون روغن و رطوبت استفاده شود، چراکه کم بودن کیفیت هوای فشرده سبب آلودگی محصولات و خرابی تجهیزات مورد استفاده در نساجی‌ها خواهد شد.

از همین‌رو کمپرسور باد مناسب برای نساجی‌ها و بطور کلی‌تر، سیستم هوای فشرده باید از ویژگی‌ها خاصی برخوردار باشند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

بدون روغن بودن کمپرسور باد نساجی

1 – بدون روغن بودن کمپرسور: در کمپرسورهای باد روغنی، هوای فشرده تولید شده حاوی ذرات و بخارات روغن می‌باشد. این موضوع در نساجی‌ها عاملی بسیار منفی بوده و باعث خرابی محصولات تولیدی خواهد شد. درنتیجه توصیه می‌شود تا از کمپرسورهای اویل فری یا بدون روغن در نساجی‌ها استفاده شود.

بدون رطوبت بودن کمپرسور باد نساجی

2 – بدون رطوبت بودن هوای فشرده: وجود رطوبت در هوای فشرده یکی از فاکتورهای منفی قلمداد می‌شود. رطوبت هوای فشرده برای ابزارهای پنوماتیک بسیار نامناسب بوده و باعث ایجاد مشکل در کارکرد ابزارها می‌شود. همچنین رطوبت هوای فشرده، کیفیت محصولات تولید شده در نساجی‌ها را به شکل چشم‌گیری کاهش می‌دهد. به همین دلیل لازم است تا در نساجی‌ها از واحدهای خشک‌کن هوای فشرده استفاده شود تا رطوبت هوای فشرده تا حد قابل قبولی از بین برود.

محل نصب کمپرسور باد

3 – محل نصب کمپرسورهای باد: تهویه نامناسب و وجود گرد و غبار و آلودگی در محل نصب کمپرسورهای باد سبب می‌شود تا کیفیت هوای فشرده تولیدی کاهش پیدا کرده و سرعت فرسایش کمپرسورهای باد، افزایش پیدا کند. همچنین اگر کمپرسورهای باد در محلی با تهویه نامناسب قرار گرفته باشند، دمای کمپرسورها افزایش یافته که خود باعث افزایش دمای هوای فشرده تولید شده و افزایش شانس خرابی تجهیزات می‌شود. درنتیجه ضروری است تا کمپرسورهای باد را در محلی با تهویه مناسب نصب نمایید.

استفاده از سیستم رطوبتگیر برای کمپرسور باد

4 – استفاده از سیستم فیلتراسیون قوی: استفاده از سیستم فیلتراسیون قوی برای حذف هرگونه آلودگی، بخارات، بوی نامطبوع و گرد و غبار در مراحل مختلف تولید و انتقال هوای فشرده در نساجی‌ها توصیه می‌شود، چراکه هر یک از موارد بالا می‌تواند تاثیرات نامطلوبی بر روی محصولات تولید شده داشته باشد.

اهمیت نگهداری و نعمیر کمپرسور باد نساجی

اهمیت نگهداری و تعمیرات از کمپرسورهای باد نساجی:

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه از هر تجهیزی اهمیت بالایی دارد اما در رابطه با برخی از تجهیزها، اهمیت نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه دوچندان می‌شود. کمپرسورهای باد قلب تپنده نساجی‌های مدرن بوده و خون را در رگ‌های خطوط تولید نساجی‌ها پمپاژ می‌کند. اگر سیستم هوای فشرده یک نساجی از کار باز ایستد، راه‌اندازی دوباره خطوط تولید در گرو تعمیر سیستم هوای فشرده و راه‌اندازی دوباره آن می‌باشد.

حال آن‌که ممکن است به دلیل عدم نگهداری و تعمیرات مناسب از کمپرسورهای باد و یا تجهیزات پنوماتیک، بخش عمده‌ای از محصولات تولید شده، فاقد کیفیت بوده و یا به کلی تبدیل به ضایعات شوند.

همه این موارد در کنار هزینه‌های سنگینی خرابی سیستم هوای فشرده سبب می‌شود تا مدیران صنایع متکی به هوای فشرده مانند صنایع نساجی نسبت به نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه مناسب از سیستم هوای فشرده خود، برنامه‌های منظم و سخت‌گیرانه‌ای داشته باشند. هرچند با این‌حال تعداد واحدهای تولیدی که نسبت به این موضوع بی‌تفاوت هستند، کم نیست.

بطور کل همواره به نگهداری و تعمیرات به چشم یک سرمایه‌گذاری بلند مدت بر روی کسب و کار خود نگاه کرده و با پیروی از یک برنامه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه، صنعت نساجی خود را در برابر مشکلات احتمالی آینده، بیمه نمایید.

ویکی کمپرسور

جمع بندی:

کمپرسورهای باد در نساجی‌های مدرن و مکانیزه نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. از برش و ریسندگی گرفته تا رنگ‌رزی و خشک‌کردن منسوجات، کمپرسورهای باد نساجی به صورت فعال اعلام حضور می‌نمایند. همانطور که بیان‌شد، کمپرسورهای باد وظایف گوناگونی را در نساجی‌ها عهده‌دار بوده و از همین‌رو لازم است تا از این تجهیزات گران‌بها به خوبی و درستی، نگهداری نمود. در این مقاله به معرفی وظایف کمپرسورهای باد در نساجی‌ها پرداختیم و ویژگی‌ها و خصوصیات مورد نیاز سیستم هوای فشرده نساجی‌ها را خدمت شما معرفی کردیم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.