به وب سایت ویکی کمپرسور،مرجع تخصصی معرفی انواع کمپرسور باد در ایران خوش آمدید

051-38518529

کمپرسور باد پرتابل و کاربردهایش

کمپرسور پرتابل
5/5 - (1 امتیاز)

اغلب کمپرسورهای باد به صورت ثابت و در ابعاد بسیار بزرگ و همچنین وزن زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگرچه این دستگاه‌های مکانیکی امکانات گسترده‌ای را برای تجهیزات و ابزارها فراهم می‌کنند اما از آن جا که امکان جابه‌جایی و حمل آن‌ها وجود ندارد، این مسئله همواره مشکلات و محدودیت‌هایی را برای اپراتور به وجود می‌آورد. کمپرسور باد پرتابل نوع جدیدی از کمپرسورهای بادی است که با قابلیت حمل و نقل، محدودیت کمپرسورهای ثابت را از بین برده و در موارد بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب ویژگی‌ها و مشخصات کمپرسورهای قابل حمل را معرفی کرده و به کاربردها و نحوه‌ی نگهداری از آن‌ها خواهیم پرداخت. در انتهای مطلب نیز به برخی از مهمترین تفاوت‌های این کمپرسورها با نمونه‌های ثابت آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

انواع کمپرسور باد پرتابل

کمپرسور باد پرتابل چیست؟

کمپرسورهای پرتابل یکی از انواع کمپرسورهای بادی هستند که به راحتی قابل حمل بوده و می‌توان آن‌ها را جابه‌جا کرد. این کمپرسورها که در مقابل کمپرسورهای ثابت قرار می‌گیرند، در ابعاد کوچک‌تر عرضه شده و امکانات گسترده‌تری را برای اپراتور فراهم می‌کنند. اندازه و ابعاد موتور و بدنه‌ی این کمپرسورها به میزان جریان هوا و فشار آن‌ها بستگی دارد. به طور کلی این کمپرسورهای قابل حمل قادر هستند حدود ۷ تا ۱۲ فشار بار را تحویل گرفته و آن را به میزان مشخصی فشرده سازند.
کمپرسورهای پرتابل، انواع مختلفی دارند (مانند انواع سیلندری،تسمه ای،یخچالی و اویل فری) هستند. علاوه بر این ها کمپرسورهای پرتابل به دو شکل روغنی (سیستم تزریق روغن) یا بدون روغن تولید می‌شوند، معمولا نمونه‌های بدون روغن این نوع کمپرسور‌ها گران هستند و تنها برای کاربردهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. نحوه‌ی عملکرد این نوع کمپرسور باد شبیه به کمپرسور پیچ دوار برقی ثابت بوده و تفاوت‌های جزئی آن‌ها معمولا در سیستم کنترل‌شان است. علاوه بر این،‌ انواع کمپرسور پرتابل بر اساس نوع تغذیه‌ی آن‌ها به دو دسته‌ی الکتریکی و دیزلی طبقه‌بندی می‌شوند. کمپرسور پرتابل الکتریکی با اتصال به برق، هوای فشرده‌ی مورد نیاز را تولید می‌کند. باتری این دستگاه‌ها قابل شارژ بوده و می‌توان‌ ساعت‌ها از آن استفاده کرد. کمپرسور باد پرتابل دیزلی که معمولا رایج‌تر از نوع الکتریکی آن است، با استفاده از سوخت، هوای فشرده را تولید کرده و به دو دسته‌ی روغنی و بدون روغن تقسیم می‌شود. این دستگاهها از نظر عملکرد هیچ تفاوتی با هم نداشته و می‌توان هر یک از آن‌ها را با توجه به نوع نیاز و مصرف تهیه کرد.
نحوه‌ی عملکرد کمپرسور پرتابل بسیار ساده است و نیاز به مهارت و تخصص ندارد؛ اگر کمپرسور پرتابل از نوع الکتریکی است، کابل آن را به نزدیک‌ترین پریز برق وصل کنید و آن را روشن کنید. برای روشن کردن کمپرسور پرتابل دیزلی، از کافی بودن میزان سوخت اطمینان حاصل کرده، سپس آن را روشن کنید.
با روشن شدن موتور، سرعت آن به تدریج افزایش می‌یابد تا زمانی که به حداکثر سطح خود برسد. سپس باید اجازه دهید تا کمپرسور چند دقیقه قبل از شروع فشرده سازی هوا در مخزن / سیلندر خود، تا حداکثر فشار گرم شود. سپس می‌توانید شیر تخلیه‌ی مخزن را ببندید تا از خروج هوا جلوگیری شود. سعی کنید به صورت دایم و بدون توقف از کمپرسور های باد استفاده نکنید.زیرا تمام مدلهای کمپرسور هوا ،بعد از مدتی کارکردن نیاز به استراحت دارند.

قطعات تشکیل دهنده‌ی کمپرسورهای پرتابل

از آن جا که قابلیت جابه‌جایی این کمپرسورها امکان استفاده از آن‌ها را حتی در محیط‌ها و فضاهای باز نیز فراهم کرده است، لذا وجود فیلترهای هوا به منظور جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل کمپرسور باد ضروری می‌باشد. از کمپرسورهای پرتابل با کارکرد قوی و عملکرد قابل اطمینان می‌توان در هر نوع شرایط محیطی و آب و هوایی، از هوای خیلی سرد تا هوای مرطوب و یا ارتفاعات، نیز استفاده کرد. علاوه بر فیلتر هوا، کمپرسورهای قابل حمل دارای سیستم خنک کننده، رطوبت‌گیر، فیلتر روغن و آب و بخار، سیستم گرم کننده برای جلوگیری از رطوبت و همچنین سیستم مخصوص بهره‌برداری در مناطق سرد می‌باشند. علاوه بر موارد ذکر شده، در این کمپرسورها به منظور جلوگیری از وقوع حادثه یک شیر خاموش کننده و جرقه‌گیر تعبیه شده است تا به محض مشتعل شدن گازهای قابل اشتعال در پالایشگاه‌های نفتی و شیمیایی، کمپرسور باد را خاموش کرده و مانع از بروز مشکلات احتمالی گردد.
کمپرسور باد پرتابل از طریق موتور الکتریکی و یا دیزلی هدایت می‌شود. این موتورها قوی و مطمئن بوده و قادر هستند ساعت‌ها و هفته‌ها به صورت مداوم کار کنند. موتورهای کمپرسور پرتابل با قرقره و تسمه و یا به طور مستقیم به کمپرسور وصل شده و عملکرد آن را تضمین می‌کنند. سرعت موتور کمپرسور باد پرتابل نیز از طریق سیستم کنترل کمپرسور کنترل می‌شود.

کاربرد کمپرسور پرتابل یا قابل حمل

با توجه به ابعاد کوچک کمپرسور باد پرتابل، این کمپرسورها برای ابزارها و دستگاههای کوچک مورد استفاده قرار گرفته و معمولا به فشار خیلی زیادی نیاز ندارند. لذا غالبا در این دستگاهها یک سیستم تنظیم کننده‌ وجود دارد تا مقدار فشار مورد نیاز را به صورت دقیق تنظیم کند. این سیستم دارای دو فشارسنج، یکی قبل از تنظیم کننده‌ی فشار مخزن و دیگری بعد از مخزن ذخیره سازی، می‌باشد تا بتواند در نهایت مقدار فشار هوای مورد نظر را تخلیه کند. با توجه به نحوه‌ی عملکرد این کمپرسورها، غالبا از آن‌ها در اماکن ساختمانی، صنایع راه سازی و سدسازی، معادن و سایر پروژه‌های صنعتی که در آن‌ها استفاده از کمپرسورهای ثابت وجود ندارد، بسیار کاربرد دارند. در شرایطی که کمپرسورهای ثابت نیاز به تعمیر طولانی مدت داشته باشند، کمپرسورهای پرتابل به عنوان کمپرسور باد پشتیبان مورد استفاده قرار گرفته و از متوقف شدن کار جلوگیری می‌کنند. اگرچه این کمپرسورها ابعاد کوچک‌تری نسبت به کمپرسورهای ثابت دارند اما می‌توان از آن‌ها برای تامین هوای فشرده‌ی ابزارهای سنگین مانند پرس منگنه و چکش‌های ضربه‌ای استفاده کرد. یکی از رایج‌ترین موارد استفاده از کمپرسور باد پرتابل در گاراژها و تعمیرگاه‌ها به منظور پر کردن فشار باد لاستیک‌هاست. علاوه بر این، کمپرسورهای پرتابل در تجهیزات دندان‌پزشکی نیز امکانات گسترده‌ای را برای تامین فشار مورد نیاز دستگاه‌ها و ابزارها فراهم می‌‌کنند.

نحوه‌ی نگهداری پمپ باد پرتابل

نحوه‌ی نگهداری پمپ باد پرتابل

– پیش از استفاده از کمپرسور باد پرتابل ، آن را تنظیم کنید. اتصال شیلنگ کمپرسور به شیر تنظیم کننده‌ی دستگاه از جمله مواردی است که باید به آن توجه کرد.
– سطح روغن کمپرسور را پیش از استفاده از دستگاه بررسی کنید. سطح پایین روغن سبب داغ شدن کمپرسور و در نتیجه آسیب رسیدن به موتور آن شده و به دنبال آن خسارات و هزینه‌های بسیاری را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این، حتما از عدم نشت روغن اطمینان حاصل کرده و در صورت نیاز آن‌ها را تعمیر کنید.
– سوخت دستگاه از جمله مواردی است که کارایی دستگاه و مدت زمان اجرایی آن را تعیین می‌کند. بررسی مقدار سوخت کمپرسور باد مانع از توقف کار دستگاه شده و راندمان کاری آن را تضمین می‌کند.

مقایسه‌ی کمپرسورهای پرتابل و ثابت

علاوه بر قابل حمل بودن و ابعاد کوچک‌تر کمپرسورهای پرتابل، برخی دیگر از تفاوت‌های این کمپرسورها نسبت به کمپرسورهای ثابت عبارت است از:
– سیستم کنترل کمپرسورهای پرتابل ساده اما سیستم کنترل کمپرسورهای ثابت با پنل‌های کنترل و میکرو کنترل‌های پیشرفته، پیچیده‌تر است.
– میزان مصرف کمپرسور باد قابل حمل بسیار کمتر بوده و استفاده از آن‌ها مقرون به صرفه‌تر است و مشکلات کمتری برای اپراتور ایجاد می‌کند.
– میزان آلودگی صوتی کمپرسورهای پرتابل به شکل چشمگیری نسبت به کمپرسورهای ثابت کمتر بوده و این قابلیت، امکان استفاده از آن‌ها را حتی در طول شب نیز فراهم می‌کند.
– قابلیت جابه‌جایی و حمل و نقل آسان این کمپرسورها امکان تعمیر و نگهداری آن‌ها را آسان‌تر کرده است؛ در صورتی که امکان جابه‌جایی کمپرسورهای ثابت با توجه به ابعاد بزرگ و وزن سنگین آن‌ها وجود ندارد.

5/5 - (1 امتیاز)
یک نظر برای "کمپرسور باد پرتابل و کاربردهایش" ارسال شده.
  1. وحید نیشابوری گفت:

    دستخوش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.