به وب سایت ویکی کمپرسور،مرجع تخصصی معرفی انواع کمپرسور باد در ایران خوش آمدید

051-38518529

چگونه احتمال خرابی کمپرسور باد خود را به حداقل برسانیم؟

چگونه خرابی کمپرسور باد را به حداقل برسانیم
5/5 - (1 امتیاز)

اگر شما یک کارخانه یا محیط صنعتی را مدیریت می‌کنید، از تاثیرات مخرب خرابی کمپرسورهای باد بر روی تولیدات خبر دارید. ماشین‌آلات و ابزارهای پنوماتیک برای صنایع زیادی ضروری بوده و بخش عمده‌ای از تولیدات منوط به حضور و کارکرد صحیح ابزارهای پنوماتیک می‌باشد. اگر کمپرسورهای باد یک واحد صنعتی دچار مشکل شوند، نه‌تنها ابزارها و ماشین‌آلات پنوماتیکی از کار می‌افتند، بلکه زنجیره تولیدات نیز با مشکل روبرو شده و خط تولید از کار باز خواهد ایستاد. این‌ها در کنار هزینه‌های تعمیرات ناشی از خرابی کمپرسورها باعث کاهش شدید سودآوری هر واحد تجاری خواهد شد. درنتیجه برای هر واحد تولیدی کارکرد صحیح کمپرسور باد و کاهش احتمال خرابی و باز ایستادن آن‌ها از کار از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم تا راه‌های کم کردن احتمال خرابی کمپرسورهای باد را معرفی کنیم. با ما همراه شوید.

نظارت بر کمرپسور باد

اهمیت نظارت بر کمپرسورهای باد:

خوشبختانه در سال‌های اخیر بحث مانیتورینگ وضعیت کاری کمپرسورهای باد پیشرفت بسیار زیادی داشته و واحدهای تولیدی بزرگ به اهمیت این موضوع در فعالیت‌های تولیدی خود پی برده‌اند. تصور کنید که تعدادی از کمپرسورهای باد یک واحد تولیدی دچار خرابی شوند. این خرابی باعث توقف فعالیت‌های واحد شده و فرِآیند تولید را متوقف می‌سازد. متوقف شدن تولیدات به معنای به تعویق افتادن تحویل سفارشات و خدشه‌دار شدن اعتبار واحد تولیدی می‌باشد. همچنین خرابی کمپرسورهای باد، هزینه‌های پیش‌بینی نشده‌ای برای واحد تولیدی به وجود خواهد آورد که همه این‌ها باعث کاهش سودآوری واحد خواهد شد.
از همه این موارد می‌توان نتیجه گرفت که برای هر کارگاه و کارخانه‌ای ضروریست تا اقدامات لازم جهت کاهش احتمال خرابی کمپرسور باد را انجام داده و وضعیت کاری کمپرسور های باد را به صورت منظم مورد بررسی قرار دهد. در ادامه به معرفی چند نکته مهم جهت کاهش احتمال خرابی کمپرسورهای باد می‌پردازیم.

برسی منظم کمپرسور باد

1 – کمپرسور باد خود را به صورت منظم بررسی نمایید:

کمپرسور باد خود را به صورت هفتگی مورد بررسی قرار دهید. بازرسی از پمپ باد زمان زیادی را از شما نمی‌گیرد اما اطلاعات بسیار با ارزشی را در اختیار شما قرار خواهد داد که می‎‌تواند از خرابی‌ کمپرسور باد شما در آینده جلوگیری نماید.
در ابتدا نشتی روغن کمپرسور باد خود را بررسی نمایید. روغن در کمپرسورهای باد سبب می‌شود تا کمپرسور باد شما به نرمی کار کرده و دمای آن از یک حدی فراتر نرود. گاها مشاهده می‌شود که کمپرسورهای باد دچار نشتی روغن شده و خالی شدن روغن آن‌ها سبب افزایش اصطکاک اجزای متحرک و افزایش دما کمپرسور می‌شود. جالب است بدانید که یکی از شایع‌ترین دلایل کاهش عمر و خرابی کمپرسورهای باد، خشک و بدون روغن کار کردن کمپرسور می‌باشد. پس در بازبینی‌های هفتگی خود، نشتی روغن کمپرسور را بررسی نمایید.
سپس شیلنگ کمپرسور باد خود را بررسی کنید. شیلنگ‌ کمپرسورهای باد به دلیل عدم توجه اپراتورها و کارکنان در معرض پارگی و نشتی قرار دارد. نشتی شیلنگ سبب افت فشار و دبی هوای فشرده خواهد شد.
در نهایت نیز فیلترهای کمپرسور باد را بررسی نمایید. فیلتر هوای کمپرسور باد جزو قطعات مصرفی بوده و با گذر زمان دچار انسداد و گرفتگی می‌شوند. انسداد فیلترهای کمپرسور باد باعث کاهش بازده کمپرسور باد شده و در فعالیت کمپرسور باد ایجاد اختلال خواهد کرد. درنتیجه لازم است تا در بازدیدهای دوره‌ای خود از کمپرسورهای باد، فیلترهای ورودی را بررسی و تمیز نمایید.

گوش دادن به صدای کمپرسور باد

2 – به صدای کمپرسور باد خود گوش دهید:

معمولا زمانی‌که کمپرسور باد دچار مشکل می‌شود، صداهای جدیدی در آن ظاهر خواهد شد. پس حواستان به صدای کمپرسور بادتان باشد و در صورتی‌که صدای جدیدی را از پمپ باد خود احساس کردید، از یک متخصص کمک درخواست کمک کرده و کمپرسور خود را برای عیب‌یابی آماده سازید. همچنین از کارکنان خود بخواهید تا در صورتی‌که صدای جدید و غیر معمولی از کمپرسورهای باد احساس کردند، آن را گزارش نمایند.
گوش دادن به صدای کمپرسور باد به شما کمک می‌کند تا مشکلات کوچک کمپرسور را پیش از گسترش آن‌ها متوجه شده و اقدامات لازم را پیش بگیرید.

تهویه مطبوع کمپرسور باد

3 – از تهویه صحیح اتاقک کمپرسور باد اطمینان حاصل کنید:

اگر کمپرسور باد شما در مکانی با تهویه نامناسب قرار داشته باشد، کمپرسور باد شما بیش از حد معمول گرم شده و در کارکرد روغن کمپرسور شما اختلال ایجاد خواهد شد. ضروری است کمپرسور باد شما در مکانی با تهویه مناسب قرار داشته باشد. همچنین دقت داشته باشید که کمپرسور هوا برای کارکرد صحیح نیازمند فشار محیطی مناسب می‌باشد. پس اگر اتاقک کمپرسور باد شما فاقد ورودی هوای مناسب می‌باشد، بهتر است تا فکری به حال این موضوع کرده و فشار هوای مناسبی در محل قرارگیری دستگاه خود ایجاد نمایید تا احتمال خرابی کمپرسور باد شما کاهش یابد.

تخلیه مخزن کمرسور باد

4 – مراقب تخلیه مخزن و خشک‌کن خود باشید:

در فصول گرم سال، میعانات هوای فشرده افزایش یافته و مخزن کمپرسور باد شما با سرعت بیشتری پر خواهد شد. اگر تخلیه مخزن کمپرسور و خشک‌کن شما ایرادی داشته باشد، آب حاصل از میعانات وارد هوای فشرده شده و سیستم هوای فشرده شما را دچار مشکل خواهد کرد. درنتیجه لازم است تا مراقب زهکشی و تخلیه سیستم هوای فشرده خود باشید تا میعانات هوای فشرده برای شما دردسر ساز نشود.

تعویض روغن کمپرسور باد

5 – روغن کمپرسور باد خود را تعویض کنید:

روغن برای روانکاری قطعات کمپرسور باد و کنترل دمای آن ضروری می‌باشد. در واقع اگر کمپرسور باد شما برای مدتی طولانی به صورت خشک کار کند، باید خود را برای خرید یک کمپرسور باد جدید آماده سازید.
روغن کمپرسورهای باد همانند روغن‌های موتور، طول عمر محدود و مشخصی دارند و پس از مدتی، بی مصرف شده و کیفیت خود را از دست خواهند داد. لازم است تا روغن کمپرسور باد خود را بر اساس یکی از دو مبنای میزان ساعات کارکرد و یا مدت زمان، تعویض نمایید. در غیر این صورت روغن کمپرسور شما کارایی خود را از دست داده و کمپرسور باد شما یک قدم به خرابی نزدیک‌ خواهد شد.

چک کردن تسمه و اتصالات کمرپسور باد

6 – به تسمه‌ها و اتصالات توجه کنید:

بطور معمول به تسمه‌ها و اتصالات کمپرسور باد، آنطور که باید، توجه نمی‌شود. تسمه‌ها و کوپلینگ‌ها همانند اغلب قطعات کمپرسورهای باد در معرض فرسایش بوده و فرسایش آن‌ها در گرما به شکل چشم‌گیری افزایش می‌یابد. زمانی‌که تسمه‌ها و اتصالات کمپرسور باد دچار خرابی شوند، مشکلات آن سریعا ظاهر شده و کمپرسور باد شما با مشکلات شدیدی روبرو خواهد شد.
با ایجاد یک برنامه بازبینی منظم از وضعیت تسمه‌ها و اتصالات می‌توانید احتمال خرابی کمپرسور باد خود را کاهش داده و از خرابی‌ها عمده احتمالی در آینده جلوگیری نمایید.

7 – اینترکولر خود را تمیز کنید: (در صورت داشتن این قطعه)

اینترکولر در کمپرسورهای باد چند مرحله‌ای نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. اینترکولر نه‌تنها باعث کاهش دمای هوای فشرده خروجی می‌شود، بلکه راندمان کمپرسور باد را نیز افزایش داده و از خرابی قطعات کمپرسور و ابزارهای پنوماتیک به دلیل گرمای بیش از اندازه جلوگیری می‌کند.
اینترکولرها با گذشت زمان کثیف شده و کثیفی آن‌ها سبب می‌شود تا ظرفیت انتقال حرارتی آن‌ها پایین آمده و عملکرد آن‌ها دستخوش تغییر شود. این موضوع سبب افزایش دمای کمپرسور باد و کاهش عمر مفید آن‌ خواهد شد. پس برای کاهش احتمال خرابی کمپرسور باد خود، اینترکولر کمپرسور بادتان را به صورت دوره‌ای تمیز نمایید. تمیز کردن اینترکولر کمپرسور باد در فصول گرم سال، اهمیت دوچندان دارد.

8 – از یک برنامه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه استفاده نمایید:

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه از کمپرسورهای باد یکی از کلیدی‌ترین کارهایی است که هر استفاده‌ کننده‌ ای از کمپرسورهای باد می‌بایست در نظر داشته باشد. نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه از کمپرسور باد، هزینه‌های عملیاتی و تعمیرات آتی شما را کاهش داده و طول عمر کمپرسور باد شما را افزایش خواهد داد.
پس اگر در پی کاهش احتمال خرابی کمپرسور باد خود هستید، از نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه غافل نشوید.

جمع بندی:

مجموعه‌های تولیدی و خدماتی بسیار زیادی به نیروی هوای فشرده متکی هستند. در اغلب این مجموعه‌ها، نیروی هوای فشرده کلیدی‌ترین عامل تولید بوده و بخش زیادی از ماشین‌آلات و ابزارهای تولیدی این مجموعه‌ها از نیروی هوای فشرده بهره می‌برند.
خرابی کمپرسورهای باد در این شرکت‌ها سبب می‌شود تا بخش عمده و یا تمامی فرایند تولید متوقف شده و در برخی از موارد، مواد اولیه مورد استفاده دچار خرابی و فساد شوند. در نتیجه برای هر شرکتی که از کمپرسورهای باد در تولیدات خود بهره می‌برد، کارکرد صحیح و مطمئن کمپرسورهای باد بسیار مهم و ضروری می‌باشد.
در این مقاله سعی کردیم تا نکاتی مهم و اساسی برای کاهش احتمال خرابی کمپرسورهای باد را به شما دوستان عزیز معرفی نماییم. با رعایت این نکات می‌توانید از کمپرسورهای باد خود به شکل مطمئن‌تری استفاده نموده و در کنار کاهش هزینه‌های مربوط به تعمیرات، از خرابی‌های ناگهانی کمپرسورهای باد خود پیش‌گیری نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.