به وب سایت ویکی کمپرسور،مرجع تخصصی معرفی انواع کمپرسور باد در ایران خوش آمدید

051-38518529

راهکارهایی برای افزایش عمر کمپرسورهای هوا

افزایش عمر پمپ باد
Rate this post

کمپرسورهای هوا به طور معمول تجهیزات گران‌قیمتی بوده و برای پیشبرد کارها، ضروری هستند. خرابی کمپرسورها نه تنها باعث توقف تولیدات شما می‌شوند، بلکه هزینه‌های سنگینی نیز برایتان بوجود خواهند آورد. پس لازم است تا با انجام مجموعه‌ای از اقدامات که موضوع بحث همین مقاله است، تا جای ممکن عمر کمپرسورهای هوا را افزایش دهیم.

اقداماتی مانند نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه بر روی افزایش عمر کمپرسور باد تاثیر زیادی دارد اما برای اینکه بتوانید کیفیت کار کمپرسورهای هوای خود را تضمین کنید، به مواردی بیش از این‌ها نیاز دارید. برای مثال لازم است تا به صورت دوره‌ای سیستم هوای فشرده خود را بازرسی کرده و شرایط کاری کمپروسور هایتان را رصد کنید.

چک لیست افزایش عمر کمپرسور باد

راهکارهای افزایش عمر کمپرسورهای هوا :

رعایت نکاتی که در این قسمت گفته می‌شود، سلامتی و عمر کمپرسورهای هوای شما را تا حد زیادی تضمین می‌کند. به یاد داشته باشید که هرچقدر به این نکات دقت بیشتری داشته باشید، طول عمر کمپرسورهای هوای شما نیز به مقدار بیشتری افزایش پیدا می‌کند.

1 – فیلترها را تعویض کنید :

همانطور که می‌دانید کمپرسورهای هوا، هوای بیرون را مکش کرده و آن را فشرده می‌سازد. هوایی که توسط کمپرسور جذب می‌شود، همواره حاوی مقادیری از گرد و خاک و ذرات ریز آلاینده می‌باشد. فیلتر هوای کمپرسور وظیفه فیلتر کردن این ذارت و جلوگیری از ورود آنها به دورن کمپرسور هوا را دارد. با این حال فیلتر کمپرسور پس از مدت زمان مشخصی کثیف شده و قابلیت‌های خود را از دست می‌دهد. پس لازم است تا این فیلترها را به صورت منظم و دوره‌ای تعویض نمایید.

همچنین اگر از کمپرسور هوای روغنی استفاده می‌کنید، فیلتر روغن آن را به صورت هفتگی تعویض کنید. دقت داشته باشید که تعویض فیلتر روغن در هر کمپرسوری به شکلی متفاوت انجام می‌شود. پس پیش از تعویض فیلتر روغن به دفترچه راهنمای کمپرسور خود مراجعه نمایید.

2 – سطح روغن را بررسی کنید :

روغن برای کمپرسورهای روغنی حیاتی‌ترین بخش است. اگر سطح روغن کمپرسور روغنی شما کم باشد، اصطکاک درون کمپرسور شما افزایش یافته و منجر به افت بازده و خرابی در طولانی مدت می‌شود. یه یاد داشته باشید که همواره سطح روغن کمپرسور خود را از شیشه اندازه گیر آن چک کنید و مطمئن شوید که سطح روغن کمپرسورتان بالاتر از نقطه وسط گیج است.

3 – دمای کمپرسورتان را رصد کنید :

بالارفتن دمای کمپرسور باعث افزایش فرسایش آن شده و کمپرسور شما را به سوی خرابی پیش می‌راند. برای اطلاع از حداکثر دمای قابل تحمل کمپرسورتان به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید. اکثر کمپرسورها دارای سیستم خاموش کن اتوماتیک در دماهای بالاتر از حد بحرانی هستند. بررسی عملکرد صحیح این سیستم می‌تواند کمپرسور شما را از خرابی ناشی از دماهای بالا نجات دهد.

4 – مخزن کمپرسور را از رطوبت و آب تخلیه کنید :

هوایی که کمپرسور مکش می‌کند، مقداری رطوبت در خود دارد. این رطوبت درون مخزن ذخیره شده و خالی نکرده مخزن از این رطوبت باعث زنگ زدگی مخزن کمپرسور هوای شما می‌شود. برای افزایش عمر کمپرسورهای هوا لازم است تا مخزت آن به صورت مرتب تخلیه شده و به صورت کامل خشک گردد.

5 – پیچ‌ها و مهره‌های کمپرسور را سفت کنید :

تمامی کمپرسورهای هوا در هنگام کار مقداری لرزش را تجربه می‌کنند. این لرزش‌ها در گذر زمان باعث شل شده پیچ‌ها و مهره‌های کمپرسورهای هوا خواهند شد. با سفت کردن این پیچ‌ها و مهره‌ها از خرابی و آسیب دیدن کمپرسورهای هوای خود جلوگیری کنید.

6 – نشتی‌یابی کمپرسور را فراموش نکنید :

یکی از عواملی که بر روی عمر کمپرسورهای هوا تاثیر منفی می‌گذارد، نشتی در سیستم هوای فشرده می‌باشد. شیلنگ‌ کمپرسور هوا بر اثر گذر زمان دچار ترک خوردگی و پارگی می‌شوند. پس به یاد داشته باشید که شیلنگ کمپرسورهای خود را به صورت دوره‌ای بررسی کنید. در صورتی که متوجه پارگی و ترک در شیلنگ کمپرسور هوای خود شدید، آن را تعویض کنید. همچنین اتصالات نیز جزو قسمت‌های مستعد نشتی هستند. پس اگر متوجه افت فشار در سیستم هوای فشرده خود شدید، اتصالات سیستم هوای فشرده‌تان را بررسی نمایید.

7 – مشکلات کمپرسور هوای خود را به سرعت مرتفع سازید :

ممکن است انجام امور دوره‌ای کوچک چون تخلیه مخزن از رطوبت و تعویض فیلترهای کثیف، بی اهمیت جلوه کند. شاید انجام این امور را به آینده واگذار کنید و به سادگی از کنار آنها بگذارید. اما باید به یاد داشته باشید که انجام ندادن همین امور کوچک می‌تواند زمینه ساز خرابی‌های وسیع و گسترده در کمپرسور هوای شما شود و هزینه‌های زیادی برایتان ایجاد کند. پس نسبت به این امور توجه لازم و کافی داشته باشید. بهتر است تا یک چک لیست برای این امور تهیه نمایید. با انجام منظم همین کارهای کوچک به صورت منظم به افزایش عمر کمپرسورهای هوای خود کمک خواهید کرد.

8 – کیفیت هوای کمپرسور را بررسی کنید :

کیفیت هوای فشرده تولید شده توسط کمپرسور می‌تواند معیار خوبی برای سنجش عملکرد کمپرسور و خطوط انتقال شما باشد. چنانچه هوای تولید شده کیفیت مطلوبی نداشت، به دنبال مشکل در کمپرسور و لوله‌های انتقال هوای فشرده خود باشید.

9 – از دفترچه راهنمای کمپرسور خود غافل نشوید :

شما می‌توانید تمامی توضیحات لازم برای نگهداری صحیح از کمپرسور هوا را در دفترچه راهنمای آن بیابید. پس منتظر نمانید تا کمپرسور شما دچار مشکل شود و تازه به یاد دفترچه راهنمای آن بیفتید.

در زمان خرید کمپرسور هوا، توضیحات ارائه شده در دفترچه راهنمای آن را مطالعه کرده و طبق دستورالعمل‌های آن پیش بروید.

افزایش کارایی پمپ باد

چه موقع به یک تعمیرکار و متخصص خبره نیاز است ؟

شما و اپراتورهایتان می‌توانید تمامی مواردی که در بالا گفته شد را انجام دهید. اما گاها ممکن است مشکلات جدی‌تری در کمپرسور هوای شما بروز کند. در این هنگام لازم است تا با یک تعمیرکار خبره تماس بگیرید.

بطور کل در مواردی چون موارد زیر لازم است تا با تعمیرکاران باتجربه تماس بگیرید.

1 – کمپرسور نیازمند تعمیرات پیچیده باشد  :

اپراتورهای شما می‌توانند فیلترها و شیلنگ‌های کمپرسورهایتان را تعویض کنند اما ممکن است کمپرسور شما دچار مشکلات جدی‌تری شده و نیاز به تعمیرات خاصی داشته باشد. در چنین مواقعی لازم است تا از یک تعمیرکار باتجربه کمک بگیرید.

2 – کمپرسور دچار افت فشار شدید شده باشد :

می‌دانیم که اصلی‌ترین علت افت فشار در کمپرسورهای هوا، نشتی در سیستم هوای فشرده می‌باشد. همچنین موارد دیگری چون نامناسب بودن طراحی خطوط انتقال، اتصالات نامناسب و استفاده از شیلنگ‌های طویل و کم قطر نیز باعث افت فشار خواهند شد.

اگر از کنار افت فشار به سادگی گذر کنید باعث کاهش طول عمر کمپرسورهای هوای خود خواهید شد و راه را برای خرابی گسترده آن باز خواهید کرد. پس لازم است تا درخصوص افت فشار کمپرسورهای هوای خود از یک متخصص کمک بگیرید.

3 – برای بازرسی‌های ایمنی بصورت دوره‌ای :

لازم است تا از یک متخصص کمپرسور هوا کمک بخواهید تا در دوره‌های زمانی معین به بررسی سیستم هوای فشرده شما بپردازد. در طی این بازرسی‌های ایمنی لازم است تا کمپرسور هوا خاموش شده و تمامی قطعات داخلی آن بررسی شوند تا زنگ زدگی، پارگی، نشتی و فرسودگی‌های احتمالی آن شناسایی شود. همچنین لازم است تا مشکلات برقی احتمالی کمپرسور نیز به صورت کامل بررسی گردد.

افزایش طول عمر کمپرسور باد

افزایش عمر کمپرسورهای هوا در گرو نگهداری صحیح :

هرچقدر که توجه بیشتری به کمپرسورهای هوای خود داشته باشید، به همان میزان شاهد افزایش عمر کمپرسورهای هوای خود خواهید بود.

برای نگهداری صحیح از کمپرسورهای خود از کوچک‌ترین موارد نیز غافل نشوید، چراکه خیلی از خرابی‌های کمپرسور هوا از همین عدم توجه به موارد کوچک رخ می‌دهد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.