به وب سایت ویکی کمپرسور،مرجع تخصصی معرفی انواع کمپرسور باد در ایران خوش آمدید

051-38518529

نکات ایمنی هنگام استفاده از کمپرسور باد

نکات ایمنی کمپرسور باد
5/5 - (1 امتیاز)

ایمنی در محیط کار را همیشه باید در اولویت قرار داد، خواه در یک محل ساخت و ساز، یک کارخانه یا هر مکان دیگری باشد. صاحبان مشاغل باید مطمئن شوند كه كاركنان آن‌ها در ایمنی کامل هستند و با آموزش آن‌ها احتمال خراب شدن و آسیب دیدن ماشین‌آلات را كاهش دهند. با اقدامات ایمنی عملی، می‌توان علاوه بر افزایش عملکرد کمپرسورها، هزینه‌ی تعمیر آن‌ها را نیز کاهش داد. در این مطلب برخی از خطرات احتمالی هنگام کار با انواع کمپرسور باد را متذکر شده و در ادامه نیز به منظور حفظ نکات ایمنی، مواردی را که پیش از استفاده از این دستگاه‌ها و یا هنگام کار با آن‌ها باید در نظر گرفت، بررسی خواهیم کرد.

خطرات احتمالی کمپرسور هوا

هنگام کار با کمپرسورهای هوا به ویژه در ماشین‌های پر قدرت، اجرای نکات ایمنی هنگام استفاده از کمپرسور باد اهمیت بسیاری دارد. هوای فشرده شده نیز مانند سایر منابع انرژی نیاز به مراقبت دارد، زیرا سوء استفاده یا عدم رعایت موارد ایمنی می‌تواند خطرات جبران ناپذیری ایجاد کند. لذا ضروری است که همه‌ی اپراتورها آموزش صحیح استفاده از انواع کمپرسور هوا را بدانند، کتابچه‌های دستورالعمل آن را به طور کامل بخوانند تا بتوانند از خطرات و آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنند. دفترچه‌ی راهنما حاوی اطلاعات مفیدی است که آموزش می‌دهد چگونه کمپرسورهای خود را برای مدت طولانی‌تر بدون آسیب و صدمه سالم نگه دارید و از آن‌ها استفاده کنید.همچنین استفاده از مشاوره متخصصین کمک بسیار زیادی در افزایش عمر مفید کمپرسور باد خواهد داشت.

اگرچه کمپرسورهای هوا برای بسیاری از مشاغل مفید هستند، اما در صورت عدم نگهداری صحیح یا استفاده‌ی نادرست از آن‌ها می‌توانند خطرناک شوند. دستگاه‌های کمپرسور، شیلنگ‌ها و اتصالات الکتریکی همه می‌توانند خطرات زیادی را در محیط کار ایجاد کنند و به کارگران و ماشین آلات آسیب برساند.

برخی از شایع ترین خطرات مربوط به کمپرسور باد شامل خطرات الکتریکی، دود، فشار و صدای زیاد هستند:

خطرات برقی: اگر یک پریز برق به درستی وصل نشده باشد، می‌تواند منجر به شوک الکتریکی برای اپراتور یا آسیب جبران‌ناپذیر برای دستگاه شود.

دود: کمپرسورهای بنزینی و دیزلی، دودهای خطرناکی تولید می‌کنند، بنابراین باید از آن‌ها تنها در فضای باز استفاده کنید.

فشار زیاد: در صورت تماس هوای پر فشار به بدن، شرایط خطرناک و صدماتی مانند آمبولی و یا پاره شدن پرده‌ی گوش را به همراه خواهد داشت.

نویز و صدا: سر و صدای دستگاه کمپرسور هوا نیز می‌تواند باعث ایجاد مشکلات شنوایی شود.

بررسی‌های لازم پیش از استفاده از کمپرسور باد

قبل از استفاده از کمپرسور، لازم است اجزای مختلف آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید دستگاه به درستی کار خواهد کرد. برخی از این موارد عبارت‌اند از:

سطح روغن: بررسی سطح روغن لازمه‌ی عملکرد مناسب کمپرسور باد است و استفاده از آن بدون مقدار کافی روغن تعمیرات گران قیمت یا تعویض قطعات آن را به دنبال خواهد داشت. اگر احساس کردید کمپرسور به روغن بیشتری نیاز دارد، کمی روغن به موتور اضافه کنید اما مراقب باشید آن را پر نکنید. علاوه بر این، از ریختن روغن بر روی قسمت بیرونی کمپرسور مطمئن شوید.

روغن کاری: به طور صحیح روان کننده‌های پیشنهادی را در هر ابزار پنوماتیک به کار بگیرید تا راندمان عملیاتی افزایش یابد.

سطح سوخت در کمپرسور های دیزلی و بنزینی: پیش از روشن کردن و استفاده از کمپرسور باد، باید مقدار کافی سوخت داشته باشید تا در حین کار مجبور به پر کردن مجدد آن نشوید. برای پر کردن سوخت، اجازه دهید تا کمپرسور باد خنک شود و سپس مخزن را دوباره پر کنید.

فیلتر هوا: بررسی و یا تعویض فیلتر هوا به مدت زمان و میزان استفاده‌ی شما از کمپرسور باد بستگی دارد. اگر احساس کردید فیلتر کثیف و دچار گرفتگی است، باید آن را باز کرده و بشویید و یا آن را با یک فیلتر جدید تعویض کنید.

اتصال هوا: قبل از روشن کردن کمپرسور هوا ، مطمئن شوید که به طور ایمن به منبع هوا وصل شده است. اگر اتصال ضعیف یا سست باشد، ممکن است کمپرسور مطابق آنچه انتظار می‌رود عمل نکند. علاوه بر این، احتمال جدا شدن و در نهایت آسیب رسیدن به کمپرسور باد نیز وجود دارد.

علاوه بر موارد ذکر شده، نکات و روش‌های ایمنی در مورد فشار هوا برای قسمت‌های خاصی از کمپرسور وجود دارد: سه مورد از این مؤلفه‌ها شامل دستگاه‌های تنظیم فشار، گیرنده‌ی هوا و خطوط توزیع است که هر یک از این موارد نقش مهمی در حفظ یک دستگاه سالم و کار کردن ایمنی با آن دارند.

 راهنمای کامل ایمنی کمپرسور هوا

– کمپرسور خود را در مکانی ایده‌آل با هوای ورودی تمیز و خشک قرار دهید. شرایط مرطوب می‌تواند باعث آسیب به دستگاه شما و همچنین مشکلات الکتریکی شود.

– از کمپرسورهای گازی در محیط‌های بسته استفاده نکنید.

– قبل از هر بار استفاده از کمپرسور باد، یک بررسی کلی ایمنی انجام دهید. شیلنگ‌ها را چک کرده و منبع تغذیه، سطح روغن و سایر موارد را بازبینی کنید.

– همیشه هنگام کار کردن کمپرسور باد از چشم و گوش خود حفاظت کرده و آن‌ها را بپوشانید.

– در حالی که دستگاه در حال کار است یا اخیراً مورد استفاده قرار گرفته است، روغن یا سوخت را به کمپرسور خود اضافه نکنید و سطح آن را تغییر ندهید. این کار می‌تواند منجر به آتش سوزی شود و خسارات بسیاری به دنبال داشته باشد.

– مطمئن شوید که دستگاه شما درست به پریز برق وصل شده است. در غیر این صورت، به صفحه‌ی الکتریکی کمپرسور آسیب وارد شده و امکان آتش گرفتن آن وجود دارد.

– در صورت لزوم از سیم های برق مناسب برای دستگاه استفاده کنید. سیم‌های بلندتر از حد نیاز می‌تواند باعث از بین رفتن نیرو یا آسیب به دستگاه شود.

– اتصالات شیلنگ را بررسی کنید تا از محکم بودن آن‌ها مطمئن شوید. اتصالات سست می‌تواند عملکرد کمپرسور باد را مختل کرده و یا به دستگاه آسیب برساند.

– هرگز هوای فشرده را روی پوست خود و یا شخص دیگر نگیرید. حتی فشار هوا به کمتر از 1۵ PSI می‌تواند صدمات جدی ایجاد کند.

– هوای تولید شده توسط کمپرسور را به طور مستقیم تنفس نکنید مگر اینکه سیستم به طور اختصاصی برای تنفس هوا طراحی شده باشد.

– اگر از مخازن تحت فشار خود استفاده می‌کنید، دقت کنید که حتما مطابق با استانداردهای ملی یا بین‌المللی ساخته شده باشند.

– هرگز شیلنگ‌های تحت فشار را خرد نکنید. قبل از برقراری یا تغییر اتصالات در شیلنگ، شیرهای کمپرسور را ببندید و هرگونه فشار را به طور موقت قطع کنید.

رتبه بندی فشار اجزای کمپرسور؛ اطمینان حاصل کنید که کلیه‌ی قطعات از جمله شیلنگ، لوله و اتصالات برای حداکثر فشار کمپرسور هوا مناسب هستند و نشتی ندارن.

دریچه‌های متعادل کننده: اگر فشار در مخزن زیاد شود، شیرهای امدادی هوا را آزاد می‌کنند. این دریچه‌ها نقش مهمی در ایمنی مخزن کمپرسور باد دارند. بنابراین هرگز نباید آن‌ها را تغییر دهید و یا حذف کنید.

دریچه‌های تخلیه: اگر کمپرسور شما دارای دریچه‌ی تخلیه‌ی الکتریکی است، اطمینان حاصل کنید که حداقل یک متر و نیم از سطح زمین فاصله دارد. شیرهای تخلیه‌ی الکتریکی را باید از رطوبت دور نگه داشت.

شیر خاموش کننده: شیر خاموش کننده هنگام کار با هوای فشرده همیشه باید قابل مشاهده و در دسترس باشد.(این قطعات در بعضی از کمپرسور های صنعتی وجود دارند.)

گردش هوا در فضای کاری: هوای ورودی حاوی مقادیر زیادی از آلاینده‌ها و مونواکسید کربن است که می‌تواند برای سلامت شما خطرناک باشد. به همین دلیل ضروری است که فضای کاری خود را در هر زمان از آلودگی تصفیه کنید.

رطوبت فضای کار: دقت کنید که رطوبت محیط کارتان زیاد نشود. برای کاهش رطوبت موجود در هوا، گردش هوا را در فضای کار افزایش دهید و یا از خشک کن در  سیستم هوای فشرده‌ی کمپرسور باد استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
یک نظر برای "نکات ایمنی هنگام استفاده از کمپرسور باد" ارسال شده.
  1. هادی غلامی گفت:

    اکانت اینستا هم دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.